قرار گذاشته بودیم که ببینیم چه کسایی رو قرآن اولئک هم المفلحون میدونه. اولین بار این عبارت در صفحه دوم قرآن اومده. به آیات قبلش نگاه کردیم .دیدیم اولین صفت این رستگاران تقواست. اما صفات دیگشون:
ایمان به غیب، به پا داشتن نماز، ایمان به چیزی که به پبامبر نازل شده و چیزی که قبل از پیامبر نازل شده و یقین به آخرت.
اول این رو بگیم که آدم های با تقوا
همه این صفات رو با هم دارن. پس اگه کسی خواست شخص با تقوا رو بشناسه؛ می
تونه این ها رو در اون آدم جستجو کنه.
غیب
شامل تمام چیزایی می شه که با چشم ما آدم های عادی دیده نمی شه. ایمان به
غیب خیلی جاها در تاریخ گره از کار مسلمونا باز کرده. دشمنای اسلام می
ترسیدن از مرگ اما مسلمونا به خاطر همین ایمان به غیب « بهشت و عالم ماوراء
طبیعت و ... » خودشون به استقبال مرگ و شهادت می رفتن تا نهال اسلام
آبیاری بشه و بیش از پیش رشد کنه.
مورد
بعدی به پا داشتن نمازه. این حرف رو شاید شنیده باشین که تو قرآن اومده
نماز رو به پا دارید نه این که نماز رو بخونید. اگه به نماز خوندن هامون
دقت کنیم متوجه میشیم بیشتر با خوندن تطبیق می کنه تا به پا داشتن نماز.
به پا داشتن نماز یعنی تمام شرایط شایسته و لازم نماز رو رعایت کردن؛ مثل: سر وقت خوندن و سبک نشمردن و توجه کردن در نماز و ... .
مورد
بعدی انفاق از چیزایی که خدا روزیمون کرده. ما این طور فکر می کنیم که
منظور، روزی های مادیه. برای همین به این نتیجه می رسیم که نمی تونیم انفاق
کنیم. اما نعمت های خدا، فقط مادی نیست.
خدا
به من جوونی داده. می تونم تو اتوبوس جام رو بدم به یه آدم خسته یا مسن.
خدا به من نشاط داده تو محل تحصیل یا خونه یا جای دیگه می تونم به آدما
نشاط هدیه بدم « البته حدود شرعی رو یادمون نره، فقط به محرم ها».
اگه یکم فکر کنیم دایره انفاق خیلی بزرگ می شه.
مورد
بعدی : ایمان به آن چه که به پیامبر -صلی الله علیه و آله- نازل شده و
همچنین ایمان به چیزی که قبل اشون نازل شده. ایمان به قرآن و کتاب های
آسمانی دیگه قبل از تحریفشون ، از اعتقادات ما مسلموناست. از این صفت می شه
این مورد رو هم بیرون کشید :
ایمان
و احترام به پیامبران قبل از حضرت رسول -صلی الله علیه و آله. فکرشو بکنید
ما وظیفه دینیمون ایجاب می کنه که به پیلمبران ادیان دیگه احترام بگذاریم و
همچنین به کتابهاشون. اما بعضی از آدمها به راحتی به پیامبر ما و کتابش بی
احترامی می کنن اون هم چه بی احترامی هایی!!
صفت آخر یقین به آخرته. یقین نقطه مقابل شکه. به مرحله عالی ایمان یقین میگن.
ما
آدمهای عادی خیلی که زحمت کشیده باشیم « که نکشیدیم » به آخرت ایمان
داریم. اگه یقین داشتیم وضع ما این نبود که الآن هست. خیلی رلحت صبحمون رو
شب می کنیم بدون این که موقع خواب فکر کنیم: من امروز برای خونه آخرتم چه
کار کردم؟؟!!
ای که دستت می رسد کاری بکن پیش از آن کز تو نیاید هیچ کار